Preventieve Coaching bij EP:Tummers

Gelukkig stond mijn werkgever open voor een gesprek

Het inzetten van preventieve coaching op de werkvloer heeft bij EP:Tummers gezorgd voor een goede balans en een fijne werksfeer. Een belangrijk aspect dat bij EP:Tummers centraal staat. Bij een signaal vanuit een medewerker wordt er snel en adequaat gehandeld. Een intensieve en actiegerichte methode zorgt er namelijk voor dat de medewerker geholpen wordt nog voordat dit leidt tot een langdurig ziektetraject.

Maar dat is niet het enige voordeel. “De medewerker leert kritisch naar zichzelf en de omgeving te kijken. Inzicht in het eigen functioneren zorgt voor een betere controle van frustraties en prikkels van buitenaf. Maar het allerbelangrijkste is dat hij of zij het werkgeluk weer terug vindt en uiteindelijk een goede balans heeft tussen werk en privé.” legt Natascha Manders uit. Als HR Manager bij EP:Tummers is het haar doel om te zorgen voor een fijne werkomgeving. Ze staat klaar voor de medewerkers. “Ik heb zelf het traject als erg prettig ervaren. Je zag de medewerker gedurende het traject stappen maken wat er nu voor heeft gezorgd dat hij weer dichterbij is gekomen bij zijn echte ‘ik’ voegt ze toe.

“Gelukkig stond mijn werkgever open voor een gesprek”

Stephan werkt als Omnichannel Manager bij EP:Tummers. Het preventief coachen heeft hem geholpen bij een lastig traject en hij deelt graag zijn verhaal:

“Lang naar een functie toegewerkt die je ambieert, waar je een studie voor volgt of reeds voor hebt afgerond en eindelijk heb je die gewilde functie in bezit. Vol energie en enthousiasme ga je aan de slag met taken, verantwoordelijkheden en projecten binnen je nieuwe omgeving. Het gaat naar je gevoel goed en dit krijg je ook als feedback vanuit je werkomgeving. Je zet zelfs nog een tandje bij om te presteren, voor die 110% te gaan. En dan gebeurt juist datgene waar niemand op zit te wachten. Werk/privé raakt uit balans en door een overmaat aan stress en zelfs burn-outklachten dreig je uit te vallen. Je raakt jezelf kwijt. Dat is exact wat mij is overkomen.

Gelukkig stond mijn werkgever open voor een gesprek. Ik werd zelfs bedankt voor mijn tijdige melding en openhartigheid. Nadat ik intern mijn verhaal had gedaan, en dit besproken was, kwam mijn werkgever met het voorstel om een gesprek aan te gaan met adviseur en coach Jean-Paul van Thaeles. Na een intakegesprek zijn we aan de slag gegaan met een vorm van preventief coachen.

Tijdens de sessies zijn we op zoek gegaan naar wie ik ben, waar ik sta, wat mijn drijfveren zijn, maar ook wat mijn belemmeringen zijn en hoe ik naar de toekomst kijk. Hierbij heeft Jean-Paul me in het gehele traject op een prettige manier ondersteund. Het is een traject waar je jezelf voor open moet stellen en waarbij je moet accepteren dat je af en toe een spiegel wordt voorgehouden. Dit heb ik zelf als positief ervaren aangezien dit je veel nieuwe inzichten over jezelf geeft. Zodra je jezelf accepteert en begrijpt, kun je ook beter je omgeving begrijpen. Dat is onder andere wat ik ervan heb geleerd. 

Het traject had als resultaat dat ik niet langdurig ben uitgevallen. Na een aantal weken kon ik bepaalde taken weer oppakken en mij binnen de organisatie voortbewegen. Hierdoor bleef de binding met collega’s en de organisatie overeind. Ondertussen vervul ik weer mijn geambieerde functie waar ik enorm blij mee ben. Ik ben nog niet geheel als ‘vanouds’. Ook dat moet ik accepteren. Soms hebben bepaalde zaken even tijd nodig. Maar ik kom er wel, daar ben ik van overtuigd.

Dit was mij niet gelukt zonder het vertrouwen van mijn werkgever en het prettige contact in combinatie met de deskundigheid van mijn coach, Jean-Paul. Enorm bedankt hiervoor.”



Kom in contact

Heb je een vraag of wil je graag een specifieke situatie bespreken met een van onze mensen? Vul hieronder je gegevens in en we nemen zo snel mogelijk contact op.